ماری جوانا چیست؟ ( عوارض ماری جوانا بر مغز و چهره )

ماری جوانا چیست؟ عوارض ماری جوانا بر مغز

در این مقاله کمپ فرمانیه قصد داریم شما را با ماری جوانا آشنا کنیم و به طور کامل توضیح دهیم که ماری جوانا چیست و چگونه مصرف میشود. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا، گُل خشک شده گیاه شاه‌دانه است. ماری جوانا که در عامه مردم به نام‌های علف و گل جا افتاده است جهت اهداف تفریحی و درمانی استفاده می‌شود. در واقع مصرف ماده مخدر ماری جوانا سبب ایجاد حالت سرخوشی، خنده زیاد و افزایش اشتها در فرد می‌شود به همین دلیل جهت تفریح استفاده می‌گردد. یک مولکول کانابینوئید در شاهدانه است که ماده اصلی روانگردان در ماری جوانا محسوب می‌شود.

از طرفی این گیاه خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و از آن برای تسکین درد بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان و ایدز استفاده می‌شود. نکته مهمی که حتما باید مد نظر داشته باشید این است که مصرف ماری جوانا جهت درمان حتما باید تحت نظر پزشک و با تجویز وی باشد.

ماری جوانا در برخی از کشورها مانند اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ۳۲ ایالت از کشور آمریکا به‌ عنوان یک درمان گیاهی استفاده می‌شود که به‌ آن ماریجوانای طبی می‌گویند.

مطلب مرتبط : مواد مخدر ناس چیست ؟

برای مشاوره همین حالا با مرکز ترک اعتیاد فرمانیه تماس بگیرید:

 02126100813

 02126231821

 09126896964

ماری جوانا تاریخچه

گیاه ماری جوانا بیشتر در کشورهای آسیای مرکزی و شبه جزیره هند کشت می‌شود. مطالعات کارشناسان حوزه باستانشناسی مصرف این گیاه را در هزاره سوم پیش از میلاد نشان می‌دهد. این گیاه در مراسم های اسکیموها که در قرن دو تا پنج میلادی زندگی می‌کردند، استفاده شده است. این گیاه به دلیل حالت سرخوشی که ایجاد می‌کند در مراسم های مذهبی دوران باستان هم استفاده از آن رایج بوده است. ترکیبات این ماده مانند حشیش می باشد اما غلظت آن از حشیش کمتر است اگر در مورد این مخدر اطلاعاتی در مقاله ی عوارض حشیش در این مورد بیشتر بخوانید

مطلب مرتبط : بنزای چگونه درست میشود ؟

ماری جوانا چگونه مصرف میشود؟

خوراکی
اغلب در غذا و چای یا کیک، آبنبات استفاده می‌شود.

تدخینی
در روش تدخینی فرد مصرف کننده دود ناشی از سوختن را به ریه‌های خود وارد می‌کند. به این صورت که گیاه خرد شده را در کاغذ مخصوص می‌پیچد و به صورت سیگار می‌کشد.

ماری جوانا چه اثراتی دارد؟

ماری جوانا علاوه بر این که بر جسم فرد مصرف کننده تاثیر می‌گذارد، ذهن او را هم درگیر کرده و اثرات زیانبار و جبران ناپذیری رو ذهن می‌گذارد.

کمپ ترک اعتیاد لاکچری فرمانیه با داشتن مشاورانی حرفه ای در کنار شماس.

برای مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید.

02126100813

02126231821

09126896964

اثرات جسمی مصرف ماری جوانا

  • افت فشار خون
  • قرمزی چشم
  • افزایش اشتها (اشتهای گاوی)
  • خشکی دهان
  • ریزش مو

مطلب مرتبط : عوارض هروئین بر چهره چیست ؟

آیا مصرف ماری جوانا باعث ریزش مو می شود؟

مصرف ماری جوانا باعث از بین رفتن آب بدن می‌شود که در نتیجه فولیکول های مو خشک و شکننده شده و ریزش مو تشدید می‌شود.

علائم مصرف ماری جوانا

عوارض مصرف ماری جوانا در شخص شامل موارد زیر می‌شود:

  • خنده های بی دلیل
  • احساس سرخوشی
  • احساس گیجی
  • احساس خستگی
  • عدم تعادل
  • یاوه گویی
  • توهم

عوارض ماری جوانا چیست؟

مضرات ماری جوانا عبارتند از:

  • کاهش حافظه کوتاه‌مدت
  • اختلال در مهارت‌های حرکتی
  • احساس اضطراب و وحشت
  • سرطان ریه
  • بیماری مزمن تنفسی
  • اختلال در مهارت های حرکتی
  • سندورم فقدان انگیزش
  • بی حالی
  • تنبلی

عوارض ماری جوانا بر مغز

ماری جوانا با مغز چه میکند

برای قرن ها انسان از چیزهای مختلفی برای تغییر حس و حالشان استفاده می‌کردند. از کافئین گرفته تا سیگار یا الکل یا مواد مخدر قوی. امروز کمپ ترک اعتیاد لاکچری فرمانیه به این موضوع می پردازد که هنگام مصرف مواد مخدر و یا محرک (به عنوان مثال مصرف ماریجوانا) در مغز شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

حالت مغز شما هنگام مصرف ماریجوانا: ماریجوانا دقیقا چگونه مغز شما را تحت تاثیر قرار می‌ دهد؟ اول برای پیدا کردن جواب این سوال باید بدانیم که مغز چگونه کار می کند. نرون های شما سلول های مغز شما هستند که اطلاعات را پردازش می‌کنند اینکار توسط آزاد کردن مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی از Axon یک سلول عصبی به Dendrite یک سلول عصبی سلول مجاور امکان پذیر می‌شود.

عوارض ماریجوانا بر انتقال دهنده های عصبی بار الکتریکی را توی سلول عصبی مقصد تغییر می‌دهند در نتیجه آن را تحریک کرده و یا از عمل باز می دارند. اگر سلول عصبی تحریک شود پیام عصبی از آن عبور می کند اگرچه ساده به نظر می‌آید اما نتیجه کار این پیام های عصبی با هم در یک هزارم ثانیه پیکربندی پیچیده ای را تشکیل می‌دهد که به سرعت در سرتاسر مغز جریان پیدا می‌کند. این فرآیند هر زمان که شما فکر می کنید یا نفس می کشید یا حرکت می کنید اتفاق می‌افتد. بنابراین هنگامی که ماریجوانا مصرف می کنید چه اتفاقی برای مغز شما می‌افتد؟

مطلب مرتبط: مصرف الکل چه تاثیری بر روی مغز نوجوانان می گذارد؟

بر خلاف الکل که هیچ کدام از اتم هایش شبیه اتم های بدن شما نیست، مولکول های ماریجوانا بسیار شبیه به مولکول هایی است در مغز شما وجود دارد است که CANNABINOIDS ها می‌باشند. اما مقدار طبیعی CANNABINOIDS ها در مغز ما بسیار کمتر از مقداری است که از طریق مصرف مواد مخدر به مغز ما می رسد می‌باشد. خصوصا ماده ای به نام THC شباهت زیادی به یک انتقال دهنده طبیعی در مغز ما به نام ANANDAMIDE دارد. این CANNABINOIDS ها انتقال دهنده های خاصی‌اند که هنگام خستگی و یا توقف سلول های عصبی آزاد می‌شوند. سلول های عصبی برای صدمات احتمالی به طور موقت غیرفعال می شوند، که این کار مغز شما را قادر می‌سازد که تا عملکردی کنترل شده و آرام داشته باشید. اما CANNABINOIDS ها توی قسمت‌هایی از مغز این عملکرد ها را مختل می‌کنند. آن ها دوره ثابت سلول های عصبی که هنوز فعال هستند را به هم زده و باعث می‌شوند که افکار، تصورات و قدرت ادراک شما بالا برود. به این معنی که هنگامی که شروع به فکر کردن می کنید واضح ترین و عمیق ترین افکارتان را تجربه می کنید. شما نمی‌توانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید برای اینکه شما در میان یک فکر دیگر حبس شده‌اید و سلول های عصبی شما موقتا کار نمی‌کنند تا اینکه فکر جدیدی به ذهن شما برسد.

این CANNABINOIDS ها همینطور سطح دوپامین و نورپینفرین در مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند که اغلب باعث نئشگی، آرام شدن، نوسان درد و افزایش کلیه یک احساس می‌شود. اما گاهی نیز باعث ایجاد اضطراب و نگرانی می‌شود. علاوه بر این مناطق پذیرایی CANNABINOIDS ها مسئول کنترل حافظه کوتاه مدت، یادگیری، هماهنگی، کنترل حرکت و عملکرد های شناختی می‌باشند.

مطلب مرتبط: MDMA چیست؟ + اثرات مخرب این ماده اعتیاد آور بر مغز و سلامتی

عوارض ماریجوانا بر چهره 

مصرف بلند مدت ماریجوانا باعث می شود تا چشمان فرد مصرف کننده پرخون باشد و به این ترتیب عوارض ماریجوانا بر چهره نمایان می شود که شامل خستگی در چشم ها و پژمرده و بی نشاط بودن صورت می باشد.

پیشگیری از مصرف و قطع مصرف مواد اعتیاد آور از نوع CANNABINOIDS ها

اگر شما پذیرفته‌اید که در مقابل مصرف مواد مخدر از نوع ماریجوانا مشکل دارید و یا قبول کرده‌اید که به مصرف ماریجوانا و امثال آن معتاد شده اید همین الان فرصت بسیار خوبی است که زندگی خود را تغییر دهید از اعتیاد به آن بهبود پیدا کنید و شادتر و آزاد تر باشد. کافیست به صورت رایگان با مشاوران و متخصصین کمپ ترک اعتیاد فرمانیه (با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی) تماس گرفته و برای رهایی از اعتیاد فعال خود و یا پیشگیری از معتاد شدن به مواد مخدر و محرک اقدام کنید.

ماری جوانا در تست اعتیاد

ماریجوانا در تست اعتیاد

مدت زمان باقی ماندن ماری جوانا در بدن متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند:

  • تعداد دفعات مصرف
  • عادت‌های غذایی
  • برنامه ورزشی

زمانی که اثرات اولیه مصرف ماری جوانا از بین رفت متابولیت‌های شیمیایی ماری جوانا (کانابینوئیدها) در بدن باقی می‌مانند.
THC ماده اصلی تشکیل دهنده ماری جوانا است که احساس نشئگی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. در بسیاری از آزمایش‌هایی که برای تست عدم اعتیاد استخدامی انجام می‌شود، میزان تتراهیدروکانابینول (THC) در بدن فرد اندازه‌گیری می‌شود. در محتوای آزمایش عدم اعتیاد برای استخدام شامل چیست در اینم باره بیشتر صحبت کرده ایم.
اما به طور کلی ماریجوانا تا حدود 7 تا 30 روز در ادرار و بیش از 90 روز در آزمایش تست مو و 14 روز در خون قابل تشخیص است.
آزمایشگاه‌ها معمولا از روش‌های تخصصی مثل روش کروماتوگرافی گازی / اسپکتروفتوم و آزمایش آنتی بادی مونو کلونال برای تشخیص اعتیاد به ماری جوانا در ادرار استفاده می‌کنند. روش دیگر برای تشخیص اعتیاد به ماریجوانا استفاده از کیت می‌باشد که در منزل هم قابل انجام است.

مطلب مرتبط: عوارض مصرف کراک

روش های ترک ماری جوانا

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف ماری جوانا مانند گل اعتیاد آور نیست که باید بگوییم این باور کاملا غلط است و اعتیاد به آن می‌تواند وابستگی شدید روانی در فرد ایجاد کند بطوریکه با قطع مصرف شخص دچار اضطراب شدید شده و تمایل به مصرف مجدد دارد اگر نمی دانید گل چیست و عوارض آن کدامند مقالات دیگری از کمپ فرمانیه را بخوانید.. افراد زیادی به بهانه‌های مختلف مصرف خود را ادامه می‌دهند و معتقد هستند هر زمان که بخواهند می‌توانند مصرف ماری جوانا را قطع کرده و ترک کنند اما باید بدانید ترک ماری جوانا به همین راحتی نیست.
مصرف ماده مخدر وابستگی روانی در شخص ایجاد می‌کند و این وابستگی در افرادی که دوز مصرفی بالاتری داشته‌اند و مدت زمان بیشتری مصرف کرده‌اند بالاتر است. به همین دلیل لازم است برای ترک ماریجوانا و مقابله با عوارض ترک ماری جوانا از روانشناسان و متخصصین حوزه ترک اعتیاد کمک گرفته شود در غیر این صورت احتمال موفقیت در ترک آن بسیار پایین است.

علائم ترک ماری جوانا

به محض آنکه فرد شروع به ترک اعتیاد ماری جوانا می گیرد با عوارض ترک ماری جوانا از جمله بی قراری، پرخاشگری، اضطراب و سردرد یا سرفه های شدید رو به رو خواهد شد. البته این علائم بیشتر جسمانی هستند و پس از چند روز از بین خواهند رفت.

بیشتر عوارض ترک ماریجوانا مربوط به بعد روانی مصرف این ماده می باشد. ماریجوانا با تاثیر بر مغز و سیستم عصبی فرآیند ترک را دشوار می کند. اختلالات حافظه بخشی از علائم ترک ماریجوانا است که به مرور زمان و تحت نظر روانشناسان درمان خواهد شد.

ترک ماری جوانا در منزل

برخی افراد هم بنا به توصیه دوستان معتاد خود اقدام به ترک ماریجوانا در منزل می‌کنند. اما همان طور که قبلا هم گفتیم به دلیل این که مصرف ماده مخدر وابستگی شدید روانی در شخص ایجاد می‌کند افرادی که در منزل اقدام به ترک می‌کنند اغلب به دلیل فشار اثرات ترک ماری جوانا با شکست مواجه می‌شوند و به همین دلیل انگیزه خود را برای ترک از دست می‌دهند اما در صورتی که ترک به شکل اصولی و تحت نظر پزشک و روانپزشک انجام شود احتمال موفقیت آن بسیار بالا است. علاوه بر این پزشکان پس از دوران ترک بیمار را رها نکرده و برنامه‌ها و اقداماتی را به منظور جلوگیری از لغزش در این افراد انجام می‌دهند.

در پایان مقاله مارجوانا چیست و چگونه مصرف می شود باید بگوییم مرکز ترک اعتیاد فرمانیه متخصص در ترک ماری جوانا با سابقه طولانی در درمان انواع اعتیاد در خدمت شما عزیزان است تا بتوانید اعتیاد خود را به شکل اصولی و در مسیر درست درمان کنید. جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای مشاوره همین حالا با مرکز ترک اعتیاد فرمانیه تماس بگیرید:

 02126100813

 02126231821

 09126896964


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست